FAQ

 

FAQ Fundament

Kan een leerling zonder account gebruikmaken van Fundament?

Nee, een leerling kan geen gebruikmaken van Fundament zonder account.

Een leerling kan wel inloggen, maar heeft geen toegang. Hoe kan dat?

Je kunt pas gebruik maken van Fundament als je een account hebt en een geactiveerde licentie. Als je wel kunt inloggen maar geen toegang hebt tot een methode, heb je waarschijnlijk geen actieve licentie. Activeer je licentie bij je persoonlijke gegevens of vraag dit aan je docent.

Kan een leerling zijn persoonlijke gegevens bekijken?

Een leerling kan zijn persoonlijke gegevens bekijken, door in het menu op je gebruikersnaam te klikken. Hier zie je een overzicht van je persoonlijke gegevens.

Waar zijn de resultaten zichtbaar bij een leerling?

De resultaten zijn zichtbaar via de button Resultaten in het account van de leerling. De leerling kan per domein zijn voortgang bekijken.  De leerling vinkt zelf bij iedere pagina aan of hij de pagina begrepen heeft. Op basis hiervan wordt de voortgang bepaald.

 

Nu heb ik klassen gemaakt, maar de docenten kunnen die niet zien. Wat nu?

In Fundament moet je docenten en klassen aan elkaar koppelen. Dit doe je zo:

  1. Klik op de button ‘DOCENTEN AAN KLAS(SEN) KOPPELEN’ onder kopje 1 van je dashboard.
  2. Hier zie je alle klassen voor je school, en bij elke klas een lijst met alle Fundament-docenten van je school. Vink bij elke klas de docent(en) aan die deze klas moet(en) kunnen zien in fundament-online.
  3. Klik op ‘Instellingen opslaan’ onderaan de pagina. Nu kunnen de docenten de leerlingen uit hun klas(sen) opzoeken of de resultaten van hun klas(sen) bekijken.

Via welke startpagina loggen leerlingen in?

Leerlingen loggen in via fundament-online.nl met een e-mailadres en wachtwoord.

Werken jullie via de Edu-iX koppeling? Dan worden de leerlingen vanuit de elo van school via een single sign-on direct ingelogd in Fundament.

Hoe krijgen mijn leerlingen een account in Fundament?

  • Wanneer de school licenties direct bij Instruct bestelt, moeten er accounts worden aangemaakt door de school. De docent+ kan leerlingen importeren via een csv-bestand. Dit kan via de button LEERLINGEN IMPORTEREN VIA CSV onder kopje 3 op je dashboard. Er is een voorbeeldbestand beschikbaar.
     
    • Scholen die inloggen via de website (fundament-online.nl) hebben een docent-account gekregen. Als de leerlingen geïmporteerd zijn hebben ze allemaal een account; ze hebben dan echter nog geen licentie om in Fundament te kunnen werken. Dit moet worden toegewezen door de docent+ via de button LICENTIES BEHEREN onder kopje 3 op het dashboard (zie FAQ-vraag '3. Hoe voeg ik licenties toe aan leerlingaccounts?'.
       
  • Wanneer de school licenties via de boekenlijst bij een distribiteur bestelt, komen de leerlingen via de Edu-iX koppeling in Fundament en hoeft er geen upload van een CSV-bestand te worden gedaan. Vanuit de elo van de school is er link opgenomen naar de omgeving van Fundament. Als leerlingen op deze link klikken, wordt er automatisch een account voor hen aangemaakt en een licentie gekoppeld.

Hoe voeg ik licenties toe aan leerlingaccounts?

  • Heb je nog geen licenties voor Fundament? Bestel deze dan eerst. Dit doe je zo:
    1. Klik op de button LICENTIES BESTELLEN onder kopje 3 in het dashboard.
    2. Geef in het volgende scherm aan welke licenties je wilt bestellen, en hoe veel.
    3. Klik op de knop 'Licenties bestellen'. De licenties worden automatisch toegevoegd aan je account. Nu kun je ze toewijzen.
       
  • Heb je al wel licenties voor Fundament? Wijs ze toe aan je leerlingen met de volgende stappen:
    1. Klik op de button LICENTIES BEHEREN onder kopje 3 in het dashboard. 
    2. In dit scherm kun je de klas selecteren waar licenties aan toegevoegd moeten worden. Je krijgt een lijst te zien met de leerlingen in deze klas.
    3. Selecteer de gewenste leerlingen door de checkbox voor hun naam aan te zetten.
    4. Onderaan de klassenlijst zie je het kopje ‘Licentie keuze’. In dit dropdownmenu kun je het soort licentie kiezen dat je aan de geselecteerde leerlingen toe wilt kennen.
    5. Kies eventueel een datum waarop de licenties ingaan; de standaard selectie begint op de datum van vandaag.
    6. Klik op de button ‘Licentie(s) toewijzen aan selectie’.
    7. Klik op ‘OK’ bij de melding die de browser geeft.

Ik wil mijn leerlingen een toets laten maken. Kan dat?

Voor een aantal subdomeinen zijn er toetsvragen beschikbaar in de vorm van Word-documenten die je kunt printen of, als je wilt, kunt aanpassen tot je eigen unieke toets. Deze documenten staan in het 0-hoofdstuk van het subdomein. Klik op de button ‘Leerlingomgeving’ in de rechterbovenhoek, navigeer naar het subdomein en klik op het hoofdstuk ‘0. Voor de docent’. Op dit moment is nog niet voor elk subdomein een toets beschikbaar; dit materiaal wordt de komende tijd aangevuld.

Wil je meehelpen met het aanvullen van de toetsen? Dat kan! Kijk op https://www.3iblog.nl/Toetsen-gevraagd-48 hoe je jouw toetsvragen aan kunt leveren. Er staat een vergoeding tegenover.

Mijn leerlingen hebben voor een opdracht documenten geüpload. Hoe kan ik die beoordelen?

Met deze stappen kun je de opdrachten vinden en nakijken:

  1. Klik op de button BEOORDEEL OPDRACHTEN onder kopje 4 in je dashboard.
  2. Selecteer een domein (bijv. ‘B: Grondslagen'), een subdomein (bijv. ‘Automaten (B3)’), en een klas. Als je niets selecteert, zie je alle openstaande opdrachten.
  3. Klik op ‘Beoordelen’ in de eerste kolom van een opdracht.
  4. Klik op het bestand onder het kopje ‘Geüpload bestand’ om het werk van de leerling te downloaden.
  5. Vul een cijfer in óf vink het vakje ‘Opdracht is beoordeeld als voldoende’ aan. Voorzie, indien gewenst, de opdracht van feedback in het vak ‘Commentaar’. Let op! Als je opslaat en geen cijfer ingevuld hebt én het vinkvakje ‘beoordeeld als voldoende’ staat uit, dan wordt de opdracht beoordeeld als onvoldoende.

Mijn leerlingen hebben opdrachten in Fundament gemaakt en dit wil ik klassikaal bespreken. Kan dat?

Je kunt inderdaad de antwoorden van de hele klas op een vraag laten zien. Zo doe je dat:

  1. Klik op de button ANTWOORDEN PER VRAAG onder kopje 5 op je dashboard.
  2. Kies een domein (bijv. ‘B: Grondslagen'), een subdomein (bijv. ‘Automaten (B3)’), een vraag, en een klas.
    Nu zie je alle antwoorden van deze klas op deze vraag onder elkaar op het scherm zodat je het kunt bespreken. Let op! Vooralsnog is deze functionaliteit alleen beschikbaar voor open vragen of upload-opdrachten. Wel wordt deze functionaliteit nog verder geoptimaliseerd.

Ik moet een klas overnemen van mijn collega, maar ik zie zijn/haar leerlingen niet. Wat moet ik doen?

Voor dit soort situaties heeft Fundament de optie ‘Back-up docenten’. Hier kun je instellen wie van je collega’s in mag loggen onder jouw Fundament-account. Zo hoef je geen inloggegevens van elkaar uit te wisselen. Let op! Dit kan alleen als beide collega’s een Fundament-account hebben.

Zo stel je je back-up docenten in:

  1. Klik op de button BACK-UP DOCENTEN onder kopje 1 in je dashboard.
  2. Je ziet nu een lijst met al je collega’s die een Fundament-account hebben.
  3. Klik de vinkvakjes (tweede kolom) aan van de collega(’s) die je als back-up in wilt stellen.
  4. Klik onderaan de pagina op de button ‘Toestemming opslaan’.
  5. Vraag aan je collega’s of ze jou ook als back-up instellen. Zo kan je elkaars klassen altijd overnemen.

Zo log je in als een collega:

  1. Klik op de button BACK-UP DOCENTEN in je dashboard.
  2. In de lijst zie je in de laatste kolom wie jou heeft gemachtigd als back-up docent. Dit zie je aan de groene button ‘Inloggen als [naam collega]‘.
  3. Klik op deze button achter de naam van de goede collega. Nu zie je Fundament vanuit hun account, maar bovenin het scherm zie je een melding met een link waarmee je altijd terug kan keren naar je eigen account.

Ik wil niet dat mijn leerlingen feedback zien op de vragen die ze gemaakt hebben. Hoe kan ik dit instellen?

In Fundament kun je een voorkeur instellen voor de feedback van de opdrachten. Zo stel je dit in:

  1. Klik op de button INSTELLINGEN onder kopje 6 in je dashboard.
  2. In dit scherm zie je een lijst van je klassen. Schakel het gebruik van feedback in/uit door het vakje achter een klas aan- of uit te vinken.
  3. Klik op de button ‘Instellingen opslaan’.

Mijn leerlingen werken nog met het oude examenprogramma. Kunnen zij nog bij deze lesstof?

Het oude examenprogramma is nog beschikbaar in Fundament t/m schooljaar 2020-2021. In de licentie met het kernprogramma is ook het lesmateriaal van Fundament 2016 beschikbaar. Leerlingen kunnen op hun dashboard via het dropdownmenu onder ‘Selecteer methode’ zelf kiezen uit welke lesstof ze werken.

Waarom zie ik mijn leerlingen van DIGIT terug in Fundament, wanneer de school beide methoden gebruikt?

Dit zal alleen het geval zijn als je als docent zowel met Fundament als met DIGIT werkt. Fundament en DIGIT zijn verschillende methoden maar worden ontsloten via dezelfde digitale leeromgeving. Het gebruikersbeheer is ingericht voor de digitale leeromgeving en kent geen scheiding tussen Fundament en DIGIT. De licentie geeft toegang tot de juiste content.

Ik moet een PTA maken voor informatica, maar ik weet niet goed wat ik er in moet zetten. Kan ik hier informatie over vinden in Fundament?

Omdat het nieuwe kernprogramma vanaf schooljaar 2019/2020 geldt voor nieuwe leerlingen, zijn we hier bij Fundament veel mee bezig geweest. Onze inzichten, handvatten, en voorbeeld-PTA’s zijn te vinden in de online omgeving van Fundament. Zo kom je daar:

  1. Klik op de button ‘Leerlingomgeving’ rechtsboven.
  2. In het volgende scherm zie je een dropdownmenu onder het kopje ‘Selecteer methode’. Selecteer hier ‘Fundament 2019 - Kernprogramma’.
  3. Onder ‘Inhoud’ zie je nu als eerste staan: ‘De methode Fundament’. Klik hier op om de inhoud te zien.
  4. Klik op het onderwerp waar je over wilt lezen om naar de betreffende pagina te gaan. Onder het kopje ‘Programma van Toetsing en Afsluiting’ vind je informatie specifiek over de PTA’s. Het is aan te bevelen om ook de andere stukken te lezen om je te helpen bij het maken van je keuze.